Publicat la 2018-07-02 10:18:00

Visătorii de pe piața închirierilor auto, din țară sau din străinătate, în special din rândul clienților, atunci când pornesc în căutarea mașinii potrivite, au o singură țintă: prețurile mici. Bineînțeles, a cheltui bani puțini, atunci când este posibil, e dovadă de înțelepciune. Dar tot înțelepciunea ar trebui să-i ajute pe acești clienți să-și pună întrebarea: de ce prețurile mici sunt posibile doar pentru anumite firme? De obicei, diferența între prețuri, uneori semnificativă, apare între tarifele firmelor locale, autohtone și „multinaționalele”, firme cu reprezentare internațională, prezente pe piețele rent a car din mai multe țări.

În general, firmele mari, cu tradiție și mai ales cu cifre mari de afaceri, au posibilitatea de a acorda, printr-o operațiune de franciză, unei persoane numite francizat, unele drepturi de exploatare, prin comercializare, asupra unor servicii. În schimbul cedării acestor drepturi, prin contractul de franciză, firmele noi sunt obligate să plătească francizorului un procent din câștigul obținut. Așa au apărut în marile orașe din România, în special în capitală, francize ale unor mari companii internaționale.

 

Unii au preferat însă dezvoltarea unei afaceri proprii, pornind de la zero.

Așa au apărut firmele locale, cu un număr mai mic de mașini decât francizele firmelor mari. Dar firmele locale nu trebuie să împartă câștigul cu nimeni. O logică simplă ne spune că aici ar trebui să fie prețurile mai mici. Dar, surpriză: aceste firme au un preț ceva mai ridicat decât cele dintâi. Bineînțeles, pentru aproape orice în lumea asta există o explicație. Cei care vor cu tot dinadinsul să pună mâna pe o mașină ieftină, nu sunt interesați de explicații. Cel puțin la început….

 

Ce și cum se întâmplă?

Scenariul e simplu, experiența îi transformă pe comercianți în fini psihologi. Iar vânătoarea prețurilor mici nu trebuie să rămână ne exploatată. După cum se știe, închirierea unei mașini presupune și garanția. Aceasta acoperă, în general, accidentele care sunt cauzate de client, garanție minimă. Dar există și CDW mediu, SCDW și în unele cazuri SCDW+. Collision Damage Waver și „Total” Collision Damage Waver sunt numite asigurări de exces. În cazul lor, răspunderea bănească a clientului scade până la 150 – 500 de euro in loc de 800 – 2000 euro, la cele medii, până la eliminarea totală a responsabilității, atenție, în caz de accident sau furt. Unele firme cer o garanție dublă pentru clienții care nu îndeplinesc toate condițiile, de exemplu vârsta. Pe site-urie firmelor se afișează doar tarifele de inchiriere care nu acoperă garanțiile minime, sumele pentru celelalte tipuri de asigurări, medii sau totale, fiind calculate de către agentul de închirieri în momentul preluării mașinii de către client. E un fel de supriză oferită de firmă în ultimul moment.

Prețul, ceva mai mic decât la firmele de inchirieri auto locale, atrage clientul. În momentul prezentării pentru ridicarea mașinii acesta primește, profesional, oferta pentru aceste asigurări de exces. Deloc mici: sunt undeva înspre 10 si 15 euro/zi , pentru mașini de categorie medie. Și cine nu ar vrea să fie absolvit de orice răspundere în caz de accident?

Dar în cazul închirierilor de mașini, nu accidentele sunt cele mai dese. Mai degrabă zgârietura de pe portieră sau „pietricica” din parbriz sau far. Iar micile detalii costă. Aici e afacere, nu operă de caritate, totul se plătește. Din nefericire, aceste mici incidente ar fi putut fi provocate de către un oarecare client, dar observate abia la returnarea mașinii de către alt client… Posibil ca unii să „scape”, dar cine garantează în dreptul unui client că va avea acest noroc? Având o sumă depusă drept garanție, e ușor pentru firmă să rețină partea care spune ca i se cuvine. Fiindcă, în general, clienții nu sunt pregătiți pentru luptele cu avocați, mai ales când aceștia au probele clare, pe mașini.

Firmele locale, însă, nu își permit aceste jonglerii. Într-un limbaj aproximativ, nu au „spatele” necesar. Nici nevoie de scandaluri. Au mașini mai puține, care trebuie să lucreze. Uneori chiar e preferabil să rămână cu paguba, decât să piardă timpul într-un proces.

Suna acum